En dag i demokratin

Idag är det valdag i Sverige, kl. 20.00 avslutades den och nu går vi i väntans tider. Vilka vinner? Vilka försvinner? Vilka är uppstickarna? Ledordet är just nu: AVVAKTA!

Jag tycker det är en plikt att rösta. I en del länder har man ingen rösträtt, att inte rösta är som att säga att vi vill ha det som dem. Jag vet vad jag tycker och hur jag röstade, vad du röstade är oviktigt för mig, men att du röstade betyder något. Att du röstade betyder att vi två är sådana som vill vara med och bestämma om Sveriges framtid och framförallt om vår egen framtid.

Jag är en av de ca 500 000 förstagångsväljarna detta år, jag är också en av de ca 500 000 förstagångsväljarna som valde att använda min röst och det är jag stolt över.

Men nu sitter vi här, hela familjen samlad i soffan. God mat har ätits och spänningen är stor. Förr var valdagen en fin dag. Folk klädde upp sig och gick och röstade. Det var en hedersdag och ett hedersuppdrag. Är det så idag också? Är valdagen lite finare än andra söndagar? Hemma hos mig är det så. Valdagen har en speciell innebörd och är en dag med stor betydelse. En dag man respekterar.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0